Bulletstorm

2011-03-25
bulletstorm_epic_edition_inkl_inbjudan_till_betatest_av_gears_of_war_3
Har spelat ett par timmar in på Bulletstorm och har väl lite blandat intryck. Storyn i spelet är väldigt sekundär och känns onödigt intvingad i ett spel som nästan enbart handlar om att döda på ett så snyggt och fränt sätt som möjligt. Man kan ju undra lite över det moraliska i det, men det låter jag någon annan göra.
Spelet börjar tidigt med att ge spelaren en elektrisk "piska" av något slag som man kan använda för att ta tag i fiender och dra dem mot sig, precis som man kan använda sin väldigt stora känga för att sparka till fiender som är på tok för närgångna ett par meter bort. Medan dom då är luftburna så flyger dom i ultrarapid i luften, under den korta perioden så får man "skill points" för hur påhittigt man kan döda dem. I regel så handlar det väl om headshots i så stor utsträckning som möjligt just där, men annars så får man poäng för hur man skjuter, spränger, krossar, sågar, klyver och smälter fiender till höger och vänster.
Jag får rätt snabbt Red Faction: Guerilla-vibbar i spelet, där påhittighet är ett nyckelord, inte att bara överleva. Bulletstorm anstränger sig för att positionera fiender så att man kan döda dem på ett underhållande vis, det enda som saknas är en stor skylt som säger "skjut på den här bensintanken så exploderar dom på ett skoj sätt". Nej, förlåt mig. Det är ju exakt det som förekommer hela tiden i spelet.
bulletstormscreen1_2734029999
Likt en överbeskyddande storasyster så håller spelet dig i handen och alla objekt du kan interagera med pulserar i ett blått sken och med till exempel orden "Kick" flytande över, och för att vara extra hjälpsamma så berättar vi även vilken tangent du använder för att just sparka.
Många spel har en sådan introduktion - även Bulletstorm, där man lär sig upplägget, kontrollen, grunderna. Men i Bulletstorm så utgår vi från att spelarna likt guldfiskar inte minns vilken tangent man sparkar med tio sekunder efter att man sparkade. Det är bara fel upplägg på ett spel där man ideligen känner ett behov av att berätta hur det ska spelas, då är det något som är fel i grunddesignen.
Sen så är Bulletstorm ännu ett spel i raden av spel där PC-versionen uppenbarligen portats från konsollversionen så alla kontroller är oerhört begränsade till antal eftersom en konsoll-kontroller bara har fyra knappar eller något åt det hållet. Så Spark-knappen är också interagera-knappen, springknappen är också kasta-dig-på-marken-knappen och ladda-om-knappen och så vidare. Det känns som att utvecklarna antaglien har glömt bort att en PC har uppåt en fjortonhundra knappar eller så, så jag som spelar kanske vill använda dem lite på mitt sätt?
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst