Crysis Demo

2007-10-30
Jag har spelat igenom Crysis-demot ett par gånger nu. Det är kort men intensivt. Och alldeles... alldeles underbart. Jag längtar till releasen 15 november.
ds_59655 Crysis
Prisjakt: Crysis 158 kr
Kategori: FPS
Utvecklare: Crytek
Release: 2009-03-19
pc
4ee882a96ed7543e97bab81f0040aa15

Inställningar

Jag har kört igenom demot på mellansvåra och svåra läget, och i det svåraste läget så är det en rätt frän upplevelse. Förutom att du givetvis tar bra mycket mer skada av att bli beskjuten så har man inget sikte i mitten av skärmen, utan måste använda vapnets sikte (vanligt kornsikte, reflexsikte eller lasersikte), så man måste trycka på höger musknapp för att föra upp vapnet så man kan sikta, vilket resulterar i att man rör sig bra mycket långsammare, så det är mer taktik och känns verkligare. Och med halva skärmen skymd av vapnet så är den naturliga precisionen annorlunda med.
Jag körde demot på min spel-pc som är en Intel Core 2 Quad Extreme med 2GB minne och dubbla Nvidia 8800 Ultra. Det flyter på finfint med Very High på alla inställningar och upplösningen till 1280x1024. Jag körde 1600x1200 först men i flera scener så märker man ett tydligt fps-drop så jag gick ned en bit.
crysis3big1

Grafik

grade: 5Grafiken är larvigt bra. Terrängen, träden, gräset, djuren och hela omgivningen är mycket levande. Allt svajar i vinden och till och med löv på marken är renderade separat från marken. Crytek har ju legat i för att få loss så mycket dynamik som möjligt med så lite polygoner som möjligt och utan att gå in på detaljr för mycket så finns det en hel del knep dom använt för att djup i annars platta texturer.
Men för första gången i ett spel så kan man smyga omkring i vegetationen och vara osäker på vart fienden är, för dom smälter in i omgivningen helt och hållet. Verklighetskänslan är total och resultatet är ren poesi, grafikmässigt.

Spelkänsla

grade: 4Precis som i Far Cry så övergår hela skärmen i rött när man blir allvarligt skadad men tar man skydd så återfår man hälsan (förmodligen på grund av ens nanodräkt). Det fungerar som en rätt bra balans. När man blir träffad så är det dräkten som tar första smällen, men när energin till den är slut så tar man själv skada. Litegrann som i HL2 med HEV-dräkten med andra ord. Men till skillnad från HL2 så räcker det med att man tar skydd så återladdas dräkten (av vad? Det vet vi inte) och därefter ens hälsa. Dräkten kräver mer energi om du använder dess specialförmågor som hastighet och styrka, och även cloak, som gör dig osynlig.
Osynlighetsfunktionen kan ju låta som ett otroligt fusk, men det fungerar faktiskt väldigt bra. Om du sätter på den funktionen och sen står helt stilla så gör dräkten av med mycket lite energi och du kan stå länge osynlig. Men så fort du börjar röra på dig så sjunker energin mycket snabbare, så man springer inte omkring i fiiendebaser helt osynlig och slaktar direkt. Plus att så fort du avfyrar ditt vapen så stängs cloak-funktionen av.

Story

grade: 4Du är med i en special-OPS enhet som blivit inkallad till en ö där du inte får reda på mer än att du ska in och säkra en plats, inget mer. Alla i enheten har en så kallad nanodräkt som assisterar användaren på många sätt. Dialogen är välskriven och ansiktsanimeringarna är grymt bra. Väldigt bra närvarokänsla och hela den inledande scenen ser mer ut som en förrenderad introscen innan man inser att allt renderas live. Hela scenen utspelar sig i ett flygplan och den avslutas med att alla hoppar ut. Din fallskärm strular i samband med att "något händer", som genast planterar känslan av att man inte är ensam på ön (förutom koreanerna då).
I och med detta så landar man i vattnet på helt fel ställe och demot utspelar sig från det tills dess att du återigen är tillbaka i din grupp, vilket handlar om ungefär 30 minuter till en timmes speltid. Du är i ständig radiokontakt med enhetens ledare som ger dig uppdrag på vägen till träffpunkten, vilket fungerar bra. Tyvärr så är det hela stegvis uppbyggt, så tar man extra lång tid på sig med en viss uppgift så är det rätt tydligt vad som triggar nästa steg. Till exempel så tog jag en bil och åkte ut på en strand. Där gick jag ut för att bara kolla omgivningen och gick omkring i ett par minuter. När jag sedan satte mig i bilen igen och körde ett par meter så var det tydligt att jag kom över den osynliga gräns för nästa uppdrag och jag hörde honom i radion igen. Det betyder att man kan ta god tid på sig att läsa det mesta och känner man för att smyga i skogen så funkar det bra. Ingen direkt tidspress, på gott och ont.
Spelet tipsar kontinuerligt om vilka tangenter du ska använda för att använda den funktion som tillfället kräver, som att slänga granater, hoppa högre osv osv. Väldigt likt hur Half-Life fungerar. Sen på radarn så ser du alltid ditt måluppdrag och sådant, samt även de fiender du har upptäckt, vilket är väldigt behändigt i den här miljön där allt är väldigt fotorealistiskt så inne i skogen är det svårt att veta vad som är vad.

AI

grade: 3Som vanligt är jag inte imponerad av den artificiella intelligensen. Om jag skjuter någon på håll så reagerar dom men tar inte skydd alltid som man tycker dom borde, plus att det är inte alltid folk i deras omgivning reagerar som dom borde. Men detta är något jag alltid lyckas klaga på. Intelligensen är bra. När fienderna upptäcker mig så tar dom skydd och beskjuter från flera olika håll, och inne i vegetationen är panikkänslan väldigt hög eftersom man inte har nån koll på vart alla är.

Slutbetyg

grade: 4Detta är bara ett demo, och enligt Crytek så stöder det inte flera kärnor i processorn. Och jag har ju fyra kärnor så när väl den slutgiltiga versionen kommer så kanske jag kan se ännu bättre prestanda, men även utan det så är demot ren spelpoesi och det är svårt att inte njuta hela tiden.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst