24385ea8eadf82ed168601ccdfe444d2_large
Anders Wollner skrev en nyhet om att Omni nu är finansierat och kommer komma ut på marknaden: Löpband för spel finansierat via Kickstarter
Nice, men långt från perfekt. Detta är en kontroller. Den översätter dina rörelser till tangentbords- och musinput. Det leder till bred kompatibilitet, men en hög begränsningar.
I de flesta PC-spel så kan spelaren röra sig i två hastigheter, gå eller springa. Det finns ingen smygknapp, utan om du rör dig så rör du dig i en fast hastighet. Konsoller är bättre på den här punkten. Visst, när man spelar "normalt" så rör man sig i regel så snabbt man kan med de kontroller man har, men när det gäller Virtual Reality-spel så handlar ALLT om granularitet och 1:1 matchning mellan det du ser och det du gör.
Ett annat stort problem är att alla shoot'em'up-spel där ute har "vyn" klstrad till vapensiktet. Med andra ord så går du omkring med en vapenpipa stickandes ut från din näsa i stort. Du kan inte titta åt ett håll medan du siktar åt ett annat. Det måste givetvis åtgärdas. Spelen måste alltså ha en separat vapensikte och separat ögonvy. MEN, när spelaren för upp vapnet (kontrollern) till sitt ansikte så ska den falla tillbaka till vy = sikte.
Detta betyder att både vyn (som track:as med VR-hjälmen) och vapnet man håller i handen måste veta *exakt* vart dom finns i 3D-axlarna. Här handlar allt om granularitet och se till att det jag tittar och siktar på faktiskt är det jag träffar.
Sedan har vi det här med vertikala rörelser. Omni hanterar hoppande i dag, mycket bra. Men att ställa sig på knä då? Eller lägga sig ned? De flesta FPS-spel kräver nästan att du ska kunna lägga dig för att smyga. Och hur rör dig dig medan du ligger och står på knä?
Jag tror helt klart vi en dag kommer komma så pass långt med VR så vi kan komma förbi dessa "hinder" och låta en bli uppslukad i spelet, men frågan är om Matrix-liknande VR kommer först?
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst